Werkwijze van BakkerSails zeilmakerij

Wat is de werkwijze van onze zeilmakerij

Wij kunnen zowel bestaande zeilen en bootkapper repareren. Maar ook kunnen wij je boot voorzien van een splinternieuw en goed passend bootzeil.
Bij nieuwe producten, gaan wij als volgt te werk.

  • Bij een bestaande bootkap, maken wij een complete mal van de kap. Dit houdt in dat wij van doorzichtige folie ‘mallen folie’ een bootkap maken. Hierbij kun je de specifieke wensen en eisen direct aan ons doorgeven.
  • Of wij maken een tekening met maten en neme deze samen met je door. Kortom alles op maat voor jouw specifieke product.

Heb je vragen of wil je een offerte aanvrage? Neem dan contact met ons op.

Direct offerte aanvragen

Het opbergen van uw boot kap

Heeft u ook altijd zo’n ruzie om de buiskap van uw sloep netjes op te vouwen? U kunt de kap natuurlijk simpel plat klappen op het voordek, echter dit staat behoorlijk rommelig en het is ook niet echt goed voor het ‘raam’.

We zullen u hieronder stap voor stap begeleiden hoe je makkelijk en netjes een buiskap opvouwt.

  • Het principe is alle stof bovenop de kap te plaatsen zodat een vierkant vlak wordt gemaakt. Dit vierkante vlak wordt bij het invouwen een (dubbele) lus – die op het dek komt te liggen.
  • Maak alle drukknopen los, behalve de knopen van het raam. Maak de ritsen los, het raam voorop blijft dus voorlopig vastzitten; dit om te voorkomen dat de kap achterover kan/gaat kantelen.
  • Ga voorin zitten en leg beide zijkanten boven op de buiskap.Trek nu de beide zijkanten recht (op het dak), zo dat de ritsen evenredig met de voorste buis van de kap lopen. – dit zorgt voor dat bij het vouwen zo weinig mogelijk kreukels in het venster komen.
  • Bij het opvouwen zullen de beide punten naar achter komen en dus over het frame steken, deze kunt u beide weer naar binnen terug vouwen.
  • Ga dan voorin zitten en maak dan de knopen van het raam los ; bewaar de middelste voor het laatst en pak voordat deze losgehaald wordt, de voorste buis van het frame vast zodat de buiskap niet achterover kan vallen.
  • Mocht u nog extra steunen op de kap hebben, hoeft u de voorste buis niet vast te houden, omdat de kap nog op de steunen rust.
  • Laat de kap een beetje achterover vieren zodat u tussen de laatste buis en het uiterste puntje van de vloer goed kunt staan.
  • Vouw nu het losse raam omhoog op het ‘dak’ van de buiskap
  • Probeer nu het geheel in elkaar te vouwen door de buizen van het frame naar u toe te trekken.
    Dit is het beste te doen door de middelste buis omhoog en naar u toe te trekken in een vlotte beweging.
  • Er komen hierdoor twee “zakken” onder het framewerk te hangen waarin nu keurig de gehele buiskap tussen in is komen te zitten.
  • Trek eventuele vouwen recht.Plaats  nu het frame voorzichtig naar voren zodat de gehele buiskap op het dek komt te liggen.
  • Duw nu beide zakken strak onder het frame langs en ‘klem’ het frame erbovenop zodat de zak niet terug schiet. Eventueel nogmaals strak onder het frame door, egaliseren van het geheel en klaar.

Nu ligt de kap netjes opgevouwen op het dek, maar alsnog ziet het er wat rommelig uit. Ook kan de wind vat krijgen op het geheel, waardoor alles weer wat uit elkaar valt. Met een buiskaphoesis dit probleem verholpen. Naast dat het erg praktisch is, staat het veel mooier op het dek van de sloep.

Voor vragen of een offerte?

Contact ons

Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen?